Każdy z nas zapewne chciałby zyskać nieco mocy w swoim samochodzie. Kilka koni mechanicznych więcej pod maską pozwoliłoby sprawniej wyprzedzić ciężarówkę, włączyć się do ruchu, czy dynamiczniej jeździć załadowanym bagażami pod sam dach samochodem w czasie wyjazdu na zasłużony urlop. Jaki wpływ na osiągi pojazdu ma stożkowy filtr powietrza? Czy jego montaż, zamiast montażu tradycyjnego filtra, doda autu nieco wigoru? Dlaczego zmiana kształtu filtra dolotowego powietrza może wpłynąć na polepszenie osiągów pojazdu? Zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.
Dlaczego do silnika musi dopływać powietrze?
Aby silnik spalinowy mógł pracować, musi do niego dopływać powietrze. Click To TweetTradycyjny silnik Diesla, silnik benzynowy lub benzynowy z zamontowaną instalacją LPG pracuje dzięki procesowi spalania paliwa w cylindrach. Aby paliwo mogło się spalić, do cylindra musi zostać dostarczona odpowiednia ilość powietrza. Im powietrza jest więcej, tym proces spalania lepiej przebiega.
Dlaczego dopływające do silnika powietrze musi być filtrowane?
Szczelność pomiędzy tłokiem a cylindrem zapewniana jest w dużej mierze przez bardzo dokładne spasowanie współpracujących ze sobą powierzchni bocznej cylindra oraz tłoka. Aby tak dokładne spasowanie było możliwe, obie powierzchnie muszą być maksymalnie gładkie, a dostarczane do silnika powietrze maksymalnie czyste. Każde stałe zanieczyszczenie, które potencjalnie znaleźć się może w komorze spalania silnika, może zarysować którąś z powierzchni i tym samym doprowadzić do powstania nieszczelności.
Celem wyeliminowania znacznej większości, jeśli nie prawie wszystkich stałych cząstek znajdujących się w powietrzu, stosuje się filtry powietrza dolotowego do silnika. Jednym z czynników wpływających na szybkość, ilość i jakość dostarczanego powietrza jest kształt filtra.
Jak budowa filtra powietrza wpływa na jego parametry pracy?
Każdy filtr powietrza dolatującego do silnika ma jedno zadanie – wyłapać jak najwięcej stałych zanieczyszczeń. Teoretycznie im większe zagęszczenie wkładu filtracyjnego, tym lepiej, bo większa ilość pyłów zostanie przez filtr zatrzymana. W praktyce jednak większe zagęszczenie siatki w filtrze stawia przepływającemu powietrzu większy opór, czego skutkiem jest spadek prędkości strumienia powietrza i spadek jego ilości w komorze spalania. To może spowodować tylko jedno – spadek mocy silnika. W instalacjach powietrza dolotowego to właśnie filtr jest największą przeszkodą, którą dolatujące do silnika powietrze musi pokonać.
Czy filtr stożkowy jest lepszy od tradycyjnego?
Chcąc poprawić osiągi silnika, najszybszym i najlepszym sposobem jest wymiana filtra powietrza dolotowego. Zamiast tradycyjnego filtra, najczęściej stosuje się filtr stożkowy. Jakie niesie to za sobą zalety?
- zdecydowanie przyjemniejsza dla ucha praca silnika,
- wzrost mocy napędu nawet o 5%.
Filtr stożkowy posiada najczęściej gąbczasty, nasączony olejem wkład, który pozwala na szybszy przepływ. Dzięki temu, że stawia zdecydowanie mniejszy opór od filtra o tradycyjnej budowie, pozwala na przepływ większej ilości powietrza.
Filtry stożkowe – wady
Zysk mocy to jedna z zalet stosowania stożkowego filtra powietrza. Jakie niesie to za sobą wady?
Mniejsza żywotność silnika
Ponieważ konstrukcja filtra stożkowego pozwala na przepuszczenie większej ilości powietrza, pewnym jest, że to powietrze nie jest zbyt dokładnie filtrowane. Dopływ nie do końca oczyszczonego powietrza do silnika negatywnie wpływa na jego żywotność. Zanieczyszczenia, które nie zostaną wyłapane przez filtr mogą zniszczyć tłok oraz komorę spalania silnika, skracając tym samym jego żywotność.
Mniejsza szczelność układu
Filtr stożkowy jest najczęściej większy od tradycyjnego filtra, który dodatkowo zabudowany jest w specjalnej komorze zabezpieczającej przed zaciąganiem powietrza spod maski. Filtr stożkowy często się w tej obudowie nie mieści, więc zasysa gorące, znajdujące się pod maską powietrze. To z kolei negatywnie wpływa na pracę silnika.
Konieczność częstszych przeglądów
Ponieważ filtr stożkowy nie jest osłonięty i zasysa głównie gorące powietrze, wkład filtracyjny ulega szybszej degradacji. Oznacza to, że co 15-20 tys. km taki filtr musi być regenerowany lub wymieniany na nowy.
Montaż filtra stożkowego zamiast tradycyjnego daje możliwość uzyskania kilku dodatkowych koni mechanicznych. Taka modyfikacja jednak niekorzystnie wpływa na silnik samochodu. Czy warto? – To już osobista decyzja każdego kierowcy. Jakie Wy macie z tym doświadczenia? Zapraszamy do dyskusji.
Wasze ostatnie komentarze